Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen opetustyössä alkaa usein helpoiten, kun on muutamia selkeitä ideoita ja kehotteita, joilla lähteä liikkeelle. Alla on koottu eri oppiaineisiin esimerkkikehotteita, jotka toimivat hyvin perusopetuksessa ja toisella asteella. Korvaa kehotteen hakasulut omilla sanoilla ja kopioi kehote käytössä olevaan palveluun.

Äidinkieli

Työmäärän vähentäminen

”Luo yksityiskohtainen oppituntisuunnitelma yhdestä [Kesto]-minuuttisesta oppitunnista aiheesta [Tarkka aihe, esim. symboliikka, hahmonkehitys] teoksessa [Kirja/Runo]. Tämä tunti on tarkoitettu [Luokka-asteelle] ja tulisi käyttää [valitsemasi opetusmenetelmä, esim. Suora opetus] -menetelmää. Sisällytä oppimistavoitteet, onnistumisen kriteerit, askel-askeleelta etenevät aktiviteetit ja arviointimenetelmät.”

”Luo arviointikriteerit [Luokka-asteen] esitelmille kirjailija [Kirjailija]:n symboliikan käytöstä. Sisällytä kategoriat sisältöön, rakenteeseen ja kielikäyttöön.”

”Automaattiset vastaukset yleisiin opiskelijakysymyksiin aiheesta [Aihe], kuten ’Mikä on metafora?’ tai ’Miten analysoin runoa?’. Sisällytä esimerkit ja selitykset, jotka sopivat [Luokka-asteelle] ja joita voidaan käyttää seinätauluna tai ’jumitusnurkkauksessa’.”

Materiaalien luonti

”Suunnittele sanastokortit keskeiselle sanastolle kirjassa [Kirja]. Sisällytä määritelmät, synonyymit ja esimerkkilauseet [Luokka-asteelle].”

”Luo tiivistelmä kirjailija [Kirjailija]:n teosten historiallisesta kontekstista [Luokka-asteelle]. Sisällytä keskeiset tapahtumat ja vaikutteet.”

”Luo keskustelukysymyksiä luokkahuonekeskustelulle teemasta [Teema] kirjassa [Kirja]. Tavoittele kysymyksiä, jotka kannustavat kriittiseen ajatteluun [Luokka-asteelle].”

Oppituntisuunnittelu

 ”Hahmottele oppituntisuunnitelma ironian käytöstä kirjailija [Kirjailija]:n teoksessa [Kirja]. Sisällytä tavoitteet, onnistumisen kriteerit, aktiviteetit ja arviointimenetelmät [Kesto]-minuuttiselle oppitunnille [Luokka-asteelle].”

”Tarjoa askel-askeleelta opas runollisten laitteiden opettamiseen käyttäen [Runo] esimerkkinä. Sisällytä tavoitteet, aktiviteetit ja [Kesto]-minuuttinen aikataulu [Luokka-asteelle].”

”Luo lista mukaansatempaavista aktiviteeteista kerrontaperspektiivin opettamiseksi [Luokka-asteelle] [Kesto]-minuuttisella oppitunnilla. Sisällytä onnistumisen kriteerit ja arviointimenetelmät.”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe hahmoista ja juonesta kirjassa [Kirja] [Luokka-asteelle].”

”Luo täydennettävä koe kuuluisista lainauksista kirjailija [Kirjailija]:n teoksista [Luokka-asteelle].”

”Suunnittele ristisanatehtävä avainsanoilla liittyen [Kirjallinen aikakausi, esim. Romantiikka] [Luokka-asteelle].”

Sekalaiset

 ”Koosta lista suositellusta lukemistosta opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita [Lajityyppi tai Teema], sopiva eri lukutaitotasoille [Luokka-asteella].”

”Tarjoa vinkkejä innostamaan lukemista vältteleviä opiskelijoita [Luokka-asteella] tutustumaan kirjaan [Kirja].”

”Luo pohja opiskelijoille [Luokka-asteella] käytettäväksi vertaisarvioidessaan esseitä aiheesta [Aihe].”

Matematiikka

Työmäärän vähentäminen

”Luo [Kesto]-minuuttinen oppituntisuunnitelma aiheesta [Tietty aihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi] ja käyttäen suoraa opetusta. Sisällytä tavoitteet, aktiviteetit ja arvioinnit.”

”Suunnittele arviointikriteerit [Matematiikan aihe] tehtäville [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Listaa yleiset opiskelijakysymykset aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi], ja luo yksinkertaiset selitykset jokaiseen kysymykseen.”

Materiaalien luonti

”Tee muistikortteja keskeisille kaavoille aiheessa [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Tiivistä keskeiset käsitteet ja kaavat aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo haastavia tehtäviä aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi] ja käyttäen [Lisää taksonomia, esim. Bloomin/SOLO] taksonomiaa.”

Oppituntisuunnittelu

”Suunnittele [Kesto]-minuuttinen oppitunti [Matematiikan aiheen] reaalimaailman sovelluksista [Luokka-asteelle].”

”Vaiheittainen opas [Matematiikan aiheen] opettamiseen [Kesto] minuutissa [Luokka-asteelle].”

”Suunnittele [Kesto]-minuuttinen oppitunti aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], käyttäen kaksoiskoodausta ja mieti/pari/jaa -aktiviteetteja. Sisällytä tarkat vaiheet visuaaliselle ja verbaaliselle koodaukselle sekä yhteisölliselle ongelmanratkaisulle.”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle].”

”Luo täydennettävä koe kaavoista aiheessa [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle].”

”Suunnittele palapeli aiheesta [Matematiikan aihe] [Luokka-asteelle], joka auttaa heitä harjoittamaan aiheen mieleenpalautusta.”

Sekalaiset

”Tarjoa joukko näyttöön perustuvia strategioita ja vinkkejä tukemaan [Luokka-asteen] opiskelijoita, jotka kamppailevat aiheen [Matematiikan aihe] kanssa. Sisällytä suosituksia formatiivisista arvioinneista ja tukitekniikoista.”

”Luo vertaisarvioinnin pohja [Luokka-asteen] matematiikan tehtäville. Sisällytä osiot arvioinnille ja kommentoinnille ’Tehtävän selkeys’, ’Menetelmä’, ’Laskennan tarkkuus’, ’Esitys’ ja ’Kokonaisvaikutelma’.”

”Kehitä joukko syventäviä aktiviteetteja liittyen [Matematiikan aiheeseen] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä reaalimaailman sovellukset, jatkotehtävät ja poikkitieteelliset yhteydet aineisiin kuten Fysiikka tai Tietojenkäsittelytiede.”

Vieraat kielet

Työmäärän vähentäminen

”Luo ’Kieli Bingo’ -peli, joka keskittyy [kohdesanastoon]. Tämä toimii itsenäisenä oppimis- ja arviointivälineenä [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo joukko ’Nopeat Kysymykset’ -muistikortteja, jotka sisältävät [kohdesanastoa]. Tämä vähentää virallisiin arviointeihin käytettyä aikaa [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo joukko keskustelunaloittajia ja kysymyksiä kielellä [kohdekieli], jotka liittyvät [nykyiseen keskeiseen sanastoon tai oppimisen/ opiskelun alaan] [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma].”

Puhuminen

”Luo lista ’Kielihaasteista’ kielellä [kohdekieli], kuten kielten solmuja tai nopeita väittelyitä, [Kesto]-minuuttiseen oppituntiin. Sisällytä tavoitteet, suoran opetuksen elementit ja arviointimenetelmät parantaaksesi puhumis- ja kuuntelutaitoja [Luokka-asteelle] [maassasi].”

”Suunnittele ’Keskusteluohjelma’ -oppituntisuunnitelma [Kesto]-minuuttiseen oppituntiin, jossa oppilaat ottavat roolit juontajana, vieraana ja yleisönä. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät, keskittyen erilaisiin puhumistapoihin, kuten haastatteluun ja tarinankerrontaan kielellä [Tietty kieli].”

”Luo ’Kulttuurivaihto Fair’ -oppituntisuunnitelma [Kesto]-minuuttiseen oppituntiin, jossa oppilaat valmistelevat ja esittävät erilaisia kohdekielimaan kulttuurinäkökohtia, kuten ruokaa, musiikkia tai perinteitä. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät, lisäten puhumiskomponentti, jossa heidän on oltava vuorovaikutuksessa ’vieraiden’ kanssa kielellä [kohdekieli].”

Kuuntelu/Ymmärtäminen

”Luo ’Kuunteluetsintä’, jossa oppilaat kuuntelevat dialogia tai tarinaa ja etsivät tiettyjä tietoja tai avainsanoja [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Podcast Arvostelu’ -tehtävä, jossa oppilaat kuuntelevat podcastia kielellä [kohdekieli] ja keskustelevat tai kirjoittavat sen pääkohdista ja uudesta sanastosta, jonka he oppivat.”

”Suunnittele ’Elokuvaklippi Koe’, jossa oppilaat katsovat lyhyitä klippejä elokuvista kielellä [kohdekieli] ja vastaavat ymmärtämiskysymyksiin [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Kirjoittaminen

 ”Luo lista ’Luovan kirjoittamisen kehotteista’, jotka keskittyvät uuden sanaston ja monimutkaisten lauseiden käyttöön [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Suunnittele ’Kynäkaverivaihto’ -projekti, jossa oppilaat kirjoittavat kirjeitä oppilaille maasta, jossa [kohdekieli] puhutaan. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Kieliportfolio’ -pohja, jossa oppilaat voivat koota parhaat kirjoitetut työnsä sekä pohdintoja edistymisestään [Luokka-asteelle], joka opiskelee [Lisää kieli tai kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Sekalaiset

 ”Luo lista ’Kulttuurintutkimusaktiviteeteista’, kuten [kohdemaan] perinteisen ruoan valmistaminen tai kulttuurifestivaalin tutkiminen, joita oppilaat voivat tehdä tunnin ulkopuolella saadakseen ylimääräisiä opintopisteitä.”

”Luo ’Kielen oppimisen tiekartta’ -pohja, joka hahmottaa tärkeimmät virstanpylväät ja tavoitteet lukuvuodelle [Luokka-asteelle], joka opiskelee [kohdekieltä].”

”Suunnittele ’Virtuaalinen kenttäretki’ -oppituntisuunnitelma [Kesto]-oppitunnille, jossa oppilaat tutkivat kaupunkia tai aluetta, jossa kohdekieltä puhutaan, käyttäen verkkoresursseja. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], joka opiskelee [kohdekieltä].”

Fysiikka/kemia

Työmäärän vähentäminen

”Listaa yleiset opiskelijakysymykset aiheesta [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä selitykset ja esimerkit, jotka sopivat tälle ikäryhmälle.”

”Luo arviointikriteerit laboratorioraporttien arvioimiseen kokeesta [Tietty koe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä kategoriat menetelmälle, analyysille ja johtopäätöksille.”

”Luo viikkotuntien yhteenvedon pohja aiheesta [Tietty tiede] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä keskeiset kohdat, kotitehtävät (arviointikriteereineen) ja avainsanat määritelmineen.”

Materiaalien luonti

”Suunnittele muistikorttisarja keskeisille termeille aiheessa [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä määritelmät, esimerkit ja kuvat, jos soveltuvat.”

”Tiivistä keskeiset käsitteet aiheessa [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Koosta luettelo luotettavista verkkoresursseista aiheesta [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Merkitse jokainen sen vaikeustason ja sisällön tyypin mukaan.”

Oppituntisuunnittelu

”Hahmottele oppituntisuunnitelma, joka keskittyy aiheeseen [Tietty tiedeaihe] [Kesto]-minuutin oppitunnille [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä oppimistavoitteet, aktiviteetit ja arviointimenetelmät.”

”Tarjoa vaiheittainen opas aiheen [Tietty tiedeaihe] opettamiseen käytännön kokeen avulla. Sisällytä tavoitteet, tarvittavat materiaalit ja [Kesto]-minuutin aikataulu [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo lista keskustelukysymyksistä, jotka liittyvät eettisiin pohdintoihin aiheessa [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe aiheesta [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä kysymyksiä, jotka testaavat sekä faktatietoa että käsitteellistä ymmärrystä.”

”Suunnittele täydennettävä koe keskeisistä termeistä ja käsitteistä aiheessa [Tietty tiedeaihe] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo käytännöllinen laboratoriokoe, joka testaa opiskelijoiden taitoja suorittaa tietty kokeellinen toiminta tiedeaiheessa [Tietty tiede] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Sekalaiset

”Koosta luettelo mielenkiintoisista dokumenteista tai videomateriaaleista, jotka liittyvät aiheeseen [Tietty tiedeaihe], ja jotka sopivat [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Merkitse jokainen sen keskeisillä oppimiskohteilla ja mahdollisilla keskustelukysymyksillä.”

”Luo yksityiskohtainen suunnitelma [Kesto]-minuutin kokeelle aiheesta [Tietty aihe, esim. kemialliset reaktiot, kasvien kasvu] [Luokka-asteelle], noudattaen [Lisää kurssi tai opetussuunnitelma] [Lisää maasi]. Sisällytä tavoitteet, tarvittavat materiaalit, turvallisuusohjeet ja vaiheittaiset menettelytavat.”

”Luo opas siitä, miten käyttää [Tietty ohjelmisto, esim. Excel, Google Sheets] datan analysointiin [Tietty tiede]. Sisällytä vaiheittaiset ohjeet perustoiminnoille, kuten kaavioiden luomiselle, keskiarvojen laskemiselle ja yksinkertaisten tilastollisten testien suorittamiselle [Luokka-asteelle].”

Maantiede/ Biologia

Työmäärän vähentäminen

”Luo lista maantieteellisistä termeistä ja niiden määritelmistä liittyen [nykyinen yksikkö tai aihe]. Tämä vähentää käytettyä aikaa sanaston opetukseen [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo joukko ’Maantiedon Pikafakta’ -kortteja liittyen [nykyinen yksikkö tai aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo yksityiskohtainen runko esitykselle [maantieteellinen aihe], joka sisältää monivalintakysymyksiä ja vastauksia. Suunniteltu nopeuttamaan oppitunnin resurssien luomista [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Materiaalien luonti

 ”Luo flashcard-joukko, joka esittää keskeisiä maantieteellisiä maamerkkejä ja niiden sijainteja. Soveltuu nopeisiin luokkahuoneaktiviteetteihin tai kertaukseen [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo lista tapaustutkimuksista liittyen [tietty maantieteellinen ongelma], jokaisella yleiskatsaus ja selitys sen merkityksestä [tietty maantieteellinen ongelma], [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo GIS (Geographical Information System) -aktiviteetti käyttäen ESRI:n ArcGIS-alustaa keskittyen [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe]. Sisällytä vaiheittaiset ohjeet ja oppimistavoitteet [Luokka-asteelle] [Lisää maasi].”

Oppituntisuunnittelu

”Laadi oppituntisuunnitelma keskittyen [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe] [Kesto]-minuutin oppitunnille. Sisällytä oppimistavoitteet, suoran opetuksen elementit ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Suunnittele ’Maantietopelipäivä’ -oppituntisuunnitelma, joka sisältää interaktiivisia pelejä kuten ’Maantietobingo’, keskittyen [maantieteellinen aihe] [Kesto]-minuutin oppitunnille. Sisällytä oppimistavoitteet, arviointimenetelmät ja luo bingokortit faktoilla sekä flashcard-joukko nopeaa muistutustoimintaa varten [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Virtuaalinen Kenttätutkimus’ -oppituntisuunnitelma [Kesto]-minuutin oppitunnille, jossa opiskelijat käyttävät tietoja [paikallinen maantieteellinen ominaisuus] Internetistä. Sisällytä oppimistavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle] opiskellessaan [aiheesta] [kurssillaan].”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe keskittyen [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe] vastausavaimella [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi], lisääntyvällä monimutkaisuudella liittyen [valintasi, esim. Bloom’s/SOLO] taksonomiaan.”

”Suunnittele ’Karttakoe’, jossa opiskelijoiden on tunnistettava maat, pääkaupungit tai maantieteelliset piirteet liittyen [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Sää ja Ilmasto’ -täydennä aukko -koe [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Sekalaiset

”Luo lista ’Lisäpistetehtävistä’, jotka liittyvät [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe], kuten ympäristöystävällisiin projekteihin tai paikallisiin kenttävierailuihin [Luokka-asteelle] opiskellessaan Maantiedettä.”

”Koosta joukko väittelyaiheita ja niihin liittyviä resursseja liittyen [tietty maantieteellinen ongelma tai aihe]. Sisällytä keskeiset argumentit puolesta ja vastaan, sekä relevantit tiedot ja tilastot [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [aiheesta] [Lisää maasi].”

”Suunnittele ’Virtuaalinen Retkikunta’ -oppituntisuunnitelma, jossa opiskelijat tutkivat maantieteellistä sijaintia online-resursseilla kuten Google Earth. Sisällytä oppimistavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Historia

Työmäärän vähentäminen

”Luo lista keskeisistä termeistä ja niiden määritelmistä [nykyinen yksikkö tai aihe] jaettavaksi [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma]. Tämä vähentää käytettyä aikaa sanaston opetukseen.”

”Luo joukko ’Pikakysymyksiä’, joita voidaan käyttää spontaaneihin luokkahuonekyselyihin tai sisään-/uloslipukekysymyksiin, vähentäen aikaa, joka käytetään muodollisiin arviointeihin [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma] [Lisää kurssi/opetussuunnitelma].”

”Luo lista lainauksista ja niiden lausujien nimistä, jotka liittyvät [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma]. Tätä voidaan käyttää yhdistelytehtävään, jossa [Luokka-aste] opiskelee [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi] tunnistaa kuka sanoi minkäkin lainauksen.”

Materiaalien luonti

”Suunnittele aikajanan pohja, joka keskittyy [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma], jonka oppilaat voivat täyttää oppimisensa aikana [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo lista ensisijaisista ja toissijaisista lähteistä, jotka liittyvät [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Historiallisen hahmon profiili’ -pohja, jota oppilaat voivat käyttää tutkiessaan ja esitellessään erilaisia historiallisia hahmoja [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Oppituntisuunnittelu

”Kehitä oppituntisuunnitelma, joka keskittyy [tietty historiallinen tapahtuma tai ajanjakso] [Kesto]-minuutin oppitunnille. Sisällytä oppimistavoitteet, suoran opetuksen elementit ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Suunnittele ’Väittelypäivä’ -oppituntisuunnitelma, jossa oppilaat argumentoivat jonkin historiallisen päätöksen tai toiminnan puolesta tai sitä vastaan. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

”Luo ’Historiallinen tutkimus’ -oppituntisuunnitelma [Kesto]-minuutin oppitunnille, jossa oppilaat käyttävät ensisijaisia ja toissijaisia lähteitä vastaamaan historialliseen kysymykseen [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma], jota he opiskelevat. Sisällytä tavoitteet ja arviointimenetelmät [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe, joka keskittyy [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma] [Luokka-asteelle], liittyen kasvavaan monimutkaisuuteen esim. [valintasi, esim. Bloom’s/SOLO] taksonomia.”

”Suunnittele ’Kuvakoe’, jossa oppilaat tunnistavat historiallisia hahmoja, esineitä tai paikkoja liittyen [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma] [Luokka-asteelle].”

”Luo ’Täydennä aukko’ -koe perustuen [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].”

Sekalaiset

”Luo lista ’Lisäpistetehtävistä’, jotka liittyvät [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma], kuten museovierailut tai kirja-arvostelut, joita oppilaat voivat suorittaa lisäpisteiden saamiseksi.”

”Koosta keskeiset päivämäärät ja lyhyet tapahtumakuvaukset [tietty historiallinen ajanjakso tai tapahtuma]. Ihanteellinen aikajana-aktiviteettiin [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat [Lisää kurssi/opetussuunnitelma] [Lisää maasi].

Uskonto

Työmäärän vähentäminen

”Luo keskustelukysymysten lista aiheesta [Lisää aihe], jota voidaan käyttää useissa oppitunneissa, vähentäen oppituntien valmisteluun käytettyä aikaa [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Luo joukko flashcard-kortteja keskeisillä termeillä ja määritelmillä liittyen aiheeseen [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Luo pankki esseekysymyksiä aiheesta [Lisää aihe], joita voidaan käyttää arvioinneissa, vähentäen koevalmisteluun käytettyä aikaa [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

Materiaalien luonti

”Suunnittele ’Vertaileva Uskonto’ -interaktiivinen työarkki, jonka opiskelijat voivat täyttää oppiessaan, [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Luo joukko tapaustutkimuksia liittyen aiheeseen [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Koosta lista multimediaresursseista, kuten videoista ja artikkeleista, liittyen aiheeseen [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

Oppituntisuunnittelu

”Laadi [kesto]-minuutin oppituntisuunnitelma aiheesta [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Sisällytä oppimistavoitteet, suoran opetuksen elementit, arviointimenetelmät ja aktiviteetti, jonka avulla opiskelijat voivat osoittaa oppimistaan.”

”Luo [kesto]-minuutin oppituntisuunnitelma, joka sisältää erilaisia uskonnollisia näkökulmia aiheeseen [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Sisällytä oppimistavoitteet, suoran opetuksen elementit, arviointimenetelmät ja aktiviteetti, jonka avulla opiskelijat voivat osoittaa oppimistaan.”

”Suunnittele [kesto]-minuutin oppitunti, joka tutkii aiheen [Lisää aihe] historiallista kontekstia [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Sisällytä oppimistavoitteet, suoran opetuksen elementit, arviointimenetelmät ja aktiviteetti, jonka avulla opiskelijat voivat osoittaa oppimistaan.”

Koeaiheen luonti

”Luo monivalintakoe aiheesta [Lisää aihe] vastauksilla ja selityksillä [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Kysymysten tulisi lisääntyä monimutkaisuudessa linkittyen [lisää taksonomia, esim. Blooms/SOLO] taksonomiaan.”

”Luo ’Tosi tai Epätosi’ -koe aiheesta [Lisää aihe] vastauksilla ja selityksillä [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Kysymysten tulisi lisääntyä monimutkaisuudessa linkittyen [lisää taksonomia, esim. Blooms/SOLO] taksonomiaan.”

”Luo ’Täytä Aukot’ -koe aiheesta [Lisää aihe] vastauksilla ja selityksillä [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa. Kysymysten tulisi lisääntyä monimutkaisuudessa linkittyen [lisää taksonomia, esim. Blooms/SOLO] taksonomiaan.”

Sekalaiset

”Luo ’Uskonnon Sanasto’, johon opiskelijat voivat lisätä tietoa koko vuoden ajan, [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Suunnittele ’Uskonnollinen Aikajana’ -malli, jonka opiskelijat voivat täyttää oppiessaan eri uskonnollisista tapahtumista ja hahmoista, [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

”Luo lista suositelluista lukumateriaaleista, kuten kirjoista ja artikkeleista, liittyen aiheeseen [Lisää aihe] [Luokka-asteelle], jotka opiskelevat Uskontoa.”

Yleisiä kehotteita

Valmentaja

Olet avulias ja ystävällinen valmentaja, joka auttaa opiskelijaa pohtimaan viimeaikaisia ryhmätyökokemuksiaan. Esittele itsesi. Selitä, että olet täällä heidän valmentajanaan auttamassa heitä pohtimaan kokemusta. Ajattele askel askeleelta ja odota, että oppilas vastaa, ennen kuin teet mitään muuta. Älä jaa suunnitelmaasi oppilaiden kanssa. Pohdi keskustelun jokaista vaihetta ja päätä sitten, mitä teet seuraavaksi. Kysy vain 1 kysymys kerrallaan.

  1. Pyydä oppilasta miettimään kokemusta ja nimeämään 1 haaste, jonka he voittivat, ja 1 haaste, jota he tai heidän tiiminsä eivät voittaneet. Odota vastausta. Älä jatka, ennen kuin saat vastauksen, koska sinun on mukautettava seuraavaa kysymystäsi oppilaan vastauksen perusteella. 
  2. Kysy sitten oppilaalta: Pohdi näitä haasteita. Miten käsityksesi itsestäsi tiimin jäsenenä on muuttunut? Mitä uusia oivalluksia sait? Älä jatka, ennen kuin saat vastauksen. Älä jaa suunnitelmaasi oppilaiden kanssa. 

Odota aina vastausta, mutta älä kerro oppilaille, että odotat vastausta. Esitä avoimia kysymyksiä, mutta kysy niitä vain yksi kerrallaan. Pyydä oppilaita antamaan laajoja vastauksia, joissa ilmaistaan keskeiset ajatukset. Esitä jatkokysymyksiä. Jos opiskelija esimerkiksi sanoo saaneensa uuden käsityksen tiimin inertia- tai johtajuusajattelusta, pyydä häntä selittämään vanha ja uusi käsityksensä. Kysy, mikä johti uuteen näkemykseen. Nämä kysymykset saavat aikaan syvällisempää pohdintaa. Vaadi konkreettisia esimerkkejä. Jos opiskelija esimerkiksi sanoo, että hänen näkemyksensä siitä, miten johdetaan, on muuttunut, pyydä häntä antamaan konkreettinen esimerkki kokemuksestaan, joka havainnollistaa muutosta. Konkreettiset esimerkit ankkuroivat pohdinnat todellisiin oppimishetkiin. Keskustele esteistä. Pyydä oppilasta pohtimaan, mitä esteitä tai epäilyjä hänellä on edelleen edessään taitoa soveltaessaan. Keskustele strategioista näiden esteiden voittamiseksi. Tämä auttaa muuttamaan pohdinnat tavoitteiden asettamiseksi. Päätä keskustelu kehumalla pohdiskelevaa ajattelua. Kerro oppilaalle, kun hänen pohdintansa on erityisen harkittua tai osoittaa edistystä. Kerro oppilaalle, jos hänen pohdintansa osoittavat muutosta tai kasvua ajattelussa.

Lähde mukailtuna: Assigning AI: Seven Ways of Using AI in Class

Tuutori

Olet pirteä ja rohkaiseva opettaja, joka auttaa oppilaita ymmärtämään käsitteitä selittämällä ideoita ja esittämällä kysymyksiä. Aloita esittäytymällä opiskelijalle tekoäly-tuutorina, joka auttaa häntä mielellään kaikissa kysymyksissä. Kysy vain yksi kysymys kerrallaan. Kysy ensin, mistä he haluaisivat oppia. Odota vastausta. Kysy sitten heidän oppimistasostaan: Oletko lukiolainen, opiskelija vai ammattilainen? Odota heidän vastaustaan. Kysy sitten, mitä he jo tietävät valitsemastaan aiheesta. Odota vastausta. Auta oppilaita ymmärtämään aihetta näiden tietojen perusteella antamalla selityksiä, esimerkkejä ja analogioita. Nämä tulisi räätälöidä oppilaiden oppimistason ja aiempien tietojen mukaan tai sen mukaan, mitä he jo tietävät aiheesta.

Anna oppilaille selityksiä, esimerkkejä ja analogioita käsitteestä, jotta he ymmärtäisivät sen paremmin. Sinun tulisi ohjata oppilaita avoimesti. Älä anna välittömiä vastauksia tai ratkaisuja ongelmiin, vaan auta oppilaita luomaan omat vastauksensa esittämällä johdattelevia kysymyksiä. Pyydä oppilaita selittämään ajatteluaan. Jos oppilas on vaikeuksissa tai saa vastauksen väärin, yritä pyytää häntä tekemään osa tehtävästä tai muistuta oppilasta hänen tavoitteestaan ja anna hänelle vihje. Jos oppilaat parantavat suoritustaan, kehu heitä ja osoita innostusta. Jos oppilaalla on vaikeuksia, ole rohkaiseva ja anna hänelle ideoita mietittäväksi. Kun painostat oppilaita antamaan tietoja, yritä päättää vastauksesi kysymykseen, jotta oppilaat joutuvat jatkamaan ideoiden tuottamista. Kun oppilas osoittaa oppimistasoonsa nähden sopivaa ymmärrystä, pyydä häntä selittämään käsite omin sanoin; tämä on paras tapa osoittaa, että tiedät jotain, tai pyydä häneltä esimerkkejä. Kun oppilas osoittaa, että hän tuntee käsitteen, voit siirtää keskustelun loppuun ja kertoa, että olet täällä auttamassa, jos hänellä on lisäkysymyksiä.

Lähde mukailtuna: Assigning AI: Seven Ways of Using AI in Class

 

Tekstinkehittäjä

Olet taitava tekstinmuokkaaja ja kirjoittamisen asiantuntija. Sinun tehtäväsi on ottaa annettu teksti ja antaa ehdotuksia, miten parantaa sen selkeyttä, ytimekkyyttä ja yleistä tehokkuutta.

Lue ensin teksti huolellisesti läpi ja tunnista parannettavat alueet. Ota huomioon seuraavat asiat:

  • Selkeys: Onko merkitys helppo ymmärtää?
  • Ytimekkyys: Voiko tekstin tiivistää ilman olennaisen tiedon menettämistä?
  • Looginen eteneminen: Etenevätkö ideat loogisesti?
  • Kielioppi ja välimerkit: Onko virheitä?
  • Sanavalinnat: Voidaanko sanoja korvata paremmilla vaihtoehdoilla?

Esitä sitten yleiskatsaus analyysistäsi ja korosta tärkeimmät parannettavat alueet.

Käy teksti läpi ja anna konkreettisia parannusehdotuksia. Jokaisen ehdotuksen kohdalla näytä:

  • Alkuperäinen parannettava teksti
  • Ehdotettu korjattu teksti
  • Selitys muutokselle ja miten se parantaa tekstiä

Kun olet antanut yksittäiset ehdotukset, tee yhteenveto suosittelemistasi muutoksista ja niiden vaikutuksesta tekstin laatuun.

Lopuksi esitä korjattu versio koko tekstistä sisältäen kaikki parannukset.

  • Vastauksen rakenne:
  • Tekstin yleiskatsaus
  • Parannusehdotukset
  • Muutosten yhteenveto
  • Korjattu teksti

Tässä on alkuperäinen parannettava teksti:

LIITÄ TEKSTISI TÄHÄN

Kertotaulubotti

“Olet iloinen ja kannustava kertotauluvalmentaja. Lapseni harjoittelee kanssasi päivittäin kertotauluja 6–9. Tavoitteena on laskea 10 kertotaulutehtävää ja vastata niihin oikein. Jos jokin tehtävä menee pieleen, tarjoa uusi tehtävä ja jatka kyselyä, kunnes tulee 10 oikeaa vastausta. Aloita parilla helpolla tehtävällä. Älä paljasta vastauksia etukäteen.

Alussa voit tervehtiä iloisesti ja vaikkapa kysyä kuulumisia.

Jokaisen vastauksen jälkeen kerro, menikö vastaus oikein vai ei, ja anna positiivinen palaute riippumatta vastauksesta. Jos vastaus meni väärin, rohkaise lasta yrittämään uudelleen ja anna vihje, kuten: ”Yritä ajatella, kuinka monta kertaa tämä luku mahtuu toiseen!”

Kun vastauksia on kasassa 10, kehu lasta ja kerro hänelle palkinnoksi jokin fakta ratsatukseen tai hevosiin liittyen.

Treenin lopuksi tee yhteenveto:

Kuinka monta tehtävää laskettiin yhteensä.

Kuinka monta tehtävää lapsi laski per kertotaulu (6, 7, 8 ja 9: kertotauluissa)

Kuinka monta tehtävää meni oikein.

Mainitse, millaista kehitystä lapsi on tehnyt aiempiin päiviin verrattuna. (Keksi kehitystä kuvaavia esimerkkejä, kuten nopeampi laskeminen, vähemmän virheitä tai rohkeampi vastaaminen.)

Ole aina kannustava ja rohkaise lapsen uskoa omiin taitoihinsa.”

Lähteet ja lisenssi

Materiaalin on koonnut ja kääntänyt Jukka Lehtoranta (jukka.lehtoranta@gmail.com).

Inspiraationa on käytetty mm. seuraavia sivustoja (ellei kehotteen yhteydessä muuta mainita):

aieducator

Microsoft prompt library

Openai prompts

Gemini prompt guide

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/